INBOUNDMARKETINGCOMPANYLOGO-500-200.png
Ë
By Thies Kuijlman • juli 4, 2017

10 keiharde feiten voor het ontwikkelen van een goede contentstrategie

Dat online marketing een onmisbaar onderdeel is van je marketingactiviteiten, is jou waarschijnlijk wel duidelijk inmiddels.

Simpel gezegd. Bijna iedereen begint zijn zoektocht naar een nieuw product online. Als jij daar niet te vinden bent, koopt de klant zijn product bij de concurrent.

Content marketing is een online vorm van marketing die ook bij de meeste marketeers wel geland is inmiddels. Maar nu nog buy-in krijgen. Feiten en cijfers helpen daar altijd goed bij. Daarom ben ik op zoek gegaan naar cijfers die je helpen om je business case te bouwen. Onderstaand een aantal bevindingen uit Hubspot's State of Inbound 2014 en CMI's B2B Content Marketing Research.

    1. inbound-marketing-trends-geografischBloggen geeft 13X meer kans op positieve return on marketing
      Het blijkt dat de best presterende marketeers bloggen, organisch verkeer en contentontwikkeling als hoogste prioriteit hebben. Bloggen heeft daarbij de meeste impact. Marketeers die bloggen zien 13X meer positieve return op marketing.
    2. Amerika loopt helemaal niet voor op Europa
      Veel marketeers geloven dat Europa altijd achter Amerika aanloopt als het om marketing innovatie gaat. Niets is minder waar. Er zit vrijwel geen verschil tussen beide continenten. (klik op het plaatje voor een vergroting.) 86% van de marketeers in EMEA en USA (identiek dus), draaien inbound marketing programma's, hebben vergelijkbare prioriteiten en hebben vergelijkbare resultaten. Hetzelfde geldt in mijn ervaring voor sales trouwens. In Nederland zijn we nogal schuw van Amerikaanse salesbenaderingen. Dat is vaak meer gestoeld op oude overtuigingen, dan op ervaring. De Amerikaanse salesmethoden van tegenwoordig zijn namelijk assertief, maar zeer beleefd en prettig om zaken mee te doen. Ik zou vaak liever zaken doen met een Amerikaanse sales dan met een Nederlandse.
    3. 86% van de B2B content marketeers gebruikt content marketing als strategische marketingbenadering.
      Dit significante aantal geeft aan dat content marketing niet meer zomaar een activiteit is die marketing erbij moet doen, maar dat het een behoorlijk volwassen business discipline is geworden. Het strategische component geeft het belang aan van het ontwikkelen van een goede contentstrategie.

    4. 36% van de marketeers hebben een goede contentstrategie
      Dat wil zeggen. Grofweg 87% heeft een contentstrategie. 36% heeft die op papier. Bij de rest is het mondeling. 60% van die 36% geeft aan dat hun organisatie effectief is met content marketing. Slechts 32% van de groep met een verbale contentstrategie heeft diezelfde luxe.
    5. 70% van de B2B marketeers creert meer content dit jaar, dan een aan jaar geleden, zelfs degenen die zeggen minder effectief te zijn of de marketeers zonder strategie.
      In feite niet echt een spannende bevinding. Welk deel van het internet je ook opent. Het sterft er van de content. Dat is nog iets anders dan goede content. Goede content is gebaseerd op jouw kennis van je klant en het creëren van content in het verlengde van zijn behoeften en fase in de salescycle. Conclusie is dat er geen tekort is aan content, maar zonder goede strategie hoor je straksbij de 68% die niet effectief is met content marketing. Dat is zonde van je inspanningen bij het overtuigen van de directie.
    6. 94% van de B2B marketeers gebruiken linkedin om content te promoten.
      Daarmee is Linkedin het meest gebruikte platform voor het verspreiden van content. De effectiviteit van Linkedin wordt ook als hoogste gemeten met 63%.
    7. 42% van de B2B marketeers publiceert dagelijks of meerdere keren per week content
      De meest succesvolle marketeers, zijn degenen met een gedocumenteerde contentstrategie. Dit zijn tevens de marketeers die aangeven vrijwel dagelijks nieuwe content te publiceren.

 

  • 62% van de meeste succesvolle B2B marketeers houdt zich strak aan de contentstrategie. 
    42% van de organisaties rapporteert dat de strategie de basis is van alle activiteiten. 51% volgt die een beetje. Er zijn uiteenlopende redenen om de strategie niet te volgen, maar onderzoek laat zien dat 62% van de meest succesvolle B2B marketeers een gedocumenteerde contentstrategie hebben en die straks volgen. Voor succes moet je dus een goede contentstrategie ontwikkelen.
  • 84% van de bedrijven heeft brand awareness als belangrijkste doel voor B2B content marketing.
    Hubspot zegt gevonden worden, CMI zegt brand awareness. Bij CMI volgt leadgeneratie met 83% als 2e belangrijkste doel. Uiteindelijk kunnen we stellen dat thought leadership hoge prioriteit heeft met als doel het genereren van leads of meer business. Het feit dat 84% van de B2B marketeers dit zegt geeft duidelijk de adoptiegraad van content marketing / inbound marketing aan. Zonder een gedegen contentstrategie loop je het risico dat je eerst een tijdje in het wilde weg content aan het schieten bent, om vervolgens alsnog te besluiten een gedegen plan te schrijven.
  • 55% van de B2B content marketeers zegt in de komende 12 maanden meer uit te gaan geven aan content marketing.
    Wil je boven het maaiveld uitsteken moet je ten eerste snel beginnen en bovendien zorgen voor een goede contentstrategie, want met een gemiddelde prestatie haal je de koplopers haast niet in.

 

Samenvattend zien we wereldwijd een behoorlijke opwaartse lijn waar het content betreft. Het ontwikkelen van een goede contentstrategie is dan ook onontbeerlijk. Zodra je de interne buy-in hebt, heb je zeker wat aan onderstaand ebook om je plan vorm te geven. Veel succes!

ebook-buyer-persona