INBOUNDMARKETINGCOMPANYLOGO-500-200.png
Ë
By Thies Kuijlman • september 4, 2017

12 voorbeelden van goede marketing content voor B2B

Content-content-content! Zeker in marketingland hoor je haast niets anders. Maar wat betekent content marketing nu echt voor jouw bedrijf? Simpel gezegd betekent content marketing dat je informatie creëert die jouw doelgroep waardevol vindt, leuk vindt en deelt.

Steeds meer bedrijven starten met content marketing. En even zoveel zien er vaak als een berg tegenop. Het lijkt ook een enorme opgave. Waar moet je beginnen? En wat is dan goede marketing content voor B2B? B2B organisaties vinden hun producten vaak niet flitsend genoeg om er leuke content van te maken, maar dat is een misverstand. Met een beetje creativiteit kom je echt een heel eind. Om te beginnen kun je beginnen met het maken van een goede contentstrategie.

In deze blog heb ik een overzicht gemaakt met 12 voorbeelden van goede marketing content voor B2B. Ik heb organisaties meegenomen van verschillende omvang en content in verschillende fasen van de buyers journey, om aan te tonen dat het voor iedereen haalbaar is.

anatomy-of-a-perfect-blog-postBuffer

Buffer helpt je om traffic te genereren naar je website, een relatie op te bouwen met je volgers en vooral tijd te besparen met social media. Via een in te stellen schema kun je automatisch content delen via al je social media kanalen. Buffer werkt met een decentraal team vanuit de hele wereld aan de app en aan hun marketing. Daarvoor schrijven ze veel en vaak goede blogs. Vaak doen ze iets met content curatie. Oftewel het hergebruiken en samenvoegen van andere content om er weer iets nieuws mee te maken. Een goed voorbeeld daarvan is de blog van Kevan Lee. The Anatomy Of A Perfect Blog Post. De blog is volledig gebaseerd op research vanaf het gehele internet. Daar zit zijn eigen sausje overheen. En ik vind het een van de beste stukken die ik ken over het opbouwen van een goed blog artikel.

Wistia

Met Wistia kan je supergave video's maken en die inzetten voor (video) content marketing (als dat past in je contentstrategie). Je kunt in de video's formulieren plaatsen om leads te genereren of bijvoorbeeld precies volgen wanneer mensen afhaken in je video. Zo kun jij je content weer verder optimliseren. Uiteraard doet Wistia haar eigen marketing met blogs en natuurlijk... video.

Waardevolle content die je precies leert hoe je eenvoudig de beste video's maakt. In Wistia's Learning Center vind je een berg aan voorbeelden van goede marketing content. En gelijk op de homepage al een leuk en leerzaam filmpje.

Help Scout

Help Scout is in 2005 begonnen als een webdesign bedrijfje. Wat ze daar leerden over hoe kleine bedrijven tevreden klanten kunnen krijgen en houden, leidde er in 2011 toe dat klantenservice software hun volledige focus werd. En met succes. Een van de manieren waarop ze dat succes hebben verworven is met hele goede marketing content. Wat ik interessant vind om te benadrukken is dat lang niet al hun content over klantenservice gaat. Het gaat over acquisitie, support en retentie. Zaken die hun klanten belangrijk vinden. Waarde komt eerst. Later jouw product. Hier wordt weer benadrukt dat waardevolle content niet over jezelf gaat. 2 voorbeelden (wel over klantenservice) die ik erg goed vind zijn: 75 customer service facts, quotes & statistics en 10 stories of unforgettable customer service.

Canva

Canva is in 2007 begonnen toen een van de oprichters probeerde om Photoshop en Indesign te leren aan studenten. Typisch programma's die mensen moeilijk vinden om te leren en nog moeilijker om te gebruiken. Uiteindelijk startten ze een online designtool voor het creëren van jaarboeken. De mogelijkheden bleken veel groter en Canva was geboren. In mijn ogen een van de beste designtools voor plaatjes bij blogs, social media, en noem het maar op. Een superslim businessmodel ook. Gratis designen en een belachelijk lage vaste prijs voor stockphoto's. Grote korting ten opzicht van de grote stockdatabases, maar alleen te gebruiken in dat ene plaatje. Ze doen het geweldig en ze hebben een geweldige designschool waar je alles leer van de basics van designen met Canva tot aan keuze van lettertype, kleuren, plaatjes, vormen, noem maar op.

Navigating-the-road-to-Enterprise-App-DeliveryMendix

Mendix stelt, met name grote bedrijven, in staat om sneller en beter dan vroeger mobiele- en webapplicaties te maken met een directe impact op de ROI. Eenvoudig gezegd kun je met Mendix software ontwikkelen in 3 weken, waar je vroeger een jaar over deed. Een dikke vette leadgenerator voor Mendix was de infographic Navigating the road to Enterprise App Delivery. Ook door vele andere bedrijven gebruikt of ge-embed. Een goede manier om je content te verspreiden dus. Als je ook kijkt naar de rest van de content op hun website, blijkt voor mij dat ze hun klant - buyer persona - heel goed in kaart hebben. Ze hebben precies over de businessproblemen waar hun klanten mee te maken hebben. Niks over features. Ook hun eerdere promofilmpje is daar voor mij een bewijs van: The Mendix App Platform in 90 seconds.

Moz

Moz is eigenlijk een SEO consultancy club, gestart in 2004. Al snel gingen ze content delen en producten ontwikkelen om zelf SEO expert te kunnen worden. En Moz faciliteert jou als expert met de beste analysetools die ze kunnen maken. En wat is er nou beter dan SEO leren van een SEO expert? En inmiddels ook een bewezen SEO expert.

Een voorbeeld van goede marketing content van Moz is de whiteboard friday. Iedere vrijdag publiceren ze een video, waar je les krijgt over een bepaald onderwerp van, jawel, een whiteboard. Eenvoudig en goedkoop om te maken en toch ludiek. Ze hebben het leuk gedaan.

MCB Nederland

MCB is een metaalbedrijf van Nederlandse bodem. Uit Valkenswaard. En laat daar nu een marketingmanager zitten - Edwin Vlems - die oprecht geraakt is door de inbound gedachte. Oftewel het aantrekken van de juiste leads door gewoon leuk te zijn voor je klanten en waardevolle content te ontwikkelen. Inmiddels kan Edwin in het model over inbound marketing met recht een promotor genoemd worden en is hij een van de koplopers in Nederland als het om inbound marketing gaat.

En Edwin had een heel slim idee. Hij maakte een app. De app is te vinden op http://apps.mcb.nl/gewicht. Deze app zorgde dat MCB met haar hoofd ruim boven het maaiveld kwam en wordt door vele klanten (en niet klanten) met veel plezier gebruikt.

Edwin is er ook in geslaagd om de marketingafdeling "overbodig" te maken. Daarmee bedoel ik dat het hele bedrijf met plezier bijdraagt aan het ontwikkelen van waardevolle content voor hun klanten. Dt helpt ze gelijk nog een beetje met personal branding. En de beste ideeën komen van de niet-marketeers. Mooi toch?

Hubspot

Hubspot heeft sinds 2006 een steil opwaartse succeslijn laten zien met het ontwikkelen en evageliseren van de methode inbound marketing en de ontwikkeling van het marketing automation platform dat het allemaal mogelijk maakt. Het barst van de voorbeelden van goede marketing content voor B2B daar. Maar ik wil er even twee uitlichten.

Een vorm van content die we nog niet hebben besproken. De podcast. Kort geleden hebben ze The Growth Show gelanceerd. Ik heb ze nog niet allemaal geluisterd, maar ik ben bijvoorbeeld erg enthousiast over de podcast met Guy Kawasaki. De voormalig Chief Evangelist van Apple and nu Chief Evangelist bij Canva. Je zult er veel leren over social media en hij geeft nog een goede tip over het ontwikkelen van content, wat verderop in het fragment.

Van Hubspot wil ik nog een voorbeeldje aanhalen. Research. Research doet het altijd goed als marketing content. Mits goed gevalideerd en goed uitgevoerd natuurlijk. De jaarlijkse State of Inbound van Hubspot is typisch een vorm van marketing content om je door te laten inspireren.

Eloqua

Eloqua is een marketing automation platform. Ze hebben een leuke marketing campagne gebouwd rondom Modern Mark. The Journey to Modern Marketing.

Deze videoanimaties vertellen het verhaal van Modern Mark en hebben een serie van video's gemaakt die ingaan op pijnpunten van de klant om op te lossen. Het verhaal weet je te boeien en stipt verschillende punten in de buyer's journey aan. Wat ze heel slim doen is per video één focuspunt aanhouden. Dat maakt dat je verder wilt kijken en het houdt vooral de inhoud overzichtelijk en behapbaar.

Haikudeck

Een bedrijf, gestart op zoek naar presentatietips en geëindigd als het bedrijf die ze zelf geeft. En zo ontstond Haikudeck. Wat Canva doet met beeld, doet Haikudeck met presentaties. Superhandig om goede slidedecks in elkaar te zetten en daarna ook keurig downloadbaar in powerpoint of pdf. Tja, en als slidedeck softwarebedrijf doe je de marketing dus met slidedecks. Zoals bijvoorbeeld de 10 tips to transform your presentations.

KISSmetrics

KISSmetrics is een analysetool die je helpt om versnipperde data uit alle verschillende systemen en devices te aggreren naar een persoon, zodat je de impact van je inspanningen beter kunt overzien. KISSmetrics staat bekend om haar infographics. In een wereld waar snelheid topprioriteit nummer één is, zijn infographics een hele goede manier om snel content tot je te nemen. Laat je inspireren voor goede infographics in de KISSmetrics bibliotheek.

Copyblogger

Copyblogger leert mensen al sinds 2006 hoe je hele goede content maakt. Zo hebben ze een gratis content opleiding bestaande uit 16 dikke ebooks en een 20-delige internet marketing opleiding.

En ze hebben recht van spreken zou je zeggen. Dit staat er op hun organisatiepagina: "We Don’t Just Teach Content Marketing … We Built Our Company With It.

Samengevat zou je kunnen zeggen dat er genoeg marketing content te vinden is. Dit zijn er een aantal geweest ter inspiratie. Heb jij nog voorbeelden van goede marketingcontent toe te voegen? Laat een commentaar achter of zet het op twitter (@thieskuijlman)!

ebook-buyer-persona