INBOUNDMARKETINGCOMPANYLOGO-500-200.png
Ë
By Thies Kuijlman • mei 4, 2017

5 manieren van inbound marketing voor bestaande klanten van maakbedrijven

Er is geen twijfel over mogelijk dat jouw specifieke maakbedrijf een aantal loyale klanten heeft die zowel jouw bedrijf, als je producten, helemaal geweldig vinden. Sommige van die klanten kun je waarschijnlijk zelfs ambassadeur noemen voor jouw bedrijf. Dat resulteert in mond-tot-mondreclame en nieuwe verkopen, zonder dat het je ook maar een marketingeuro kost.

Het probleem is alleen dat die loyale klanten waarschijnlijk niet jouw hele productlijn kennen; ze kennen maar een gedeelte – namelijk dat gedeelte waar ze zelf mee te maken hebben. De vraag is nu hoe je deze klanten beter informeert, zodat ze op hun beurt, hun contacten beter kunnen informeren.

Onderstaand een paar manieren om met inbound marketing voor bestaande klanten de relatie verder te verbeteren:

1. Informeer jouw relaties over je producten en diensten

Jouw klanten denken vaak aan jouw organisatie, maar ze kennen niet al je producten. Goede inbound marketing maakt het makkelijker voor ze om minder bekende producten van jouw organisatie te vinden en te leren kennen. Verschillende vormen van informatie op je website dragen hieraan bij. Denk bijvoorbeeld aan blogs en/of emailmarketing. Beide vormen kun je monitoren, zodat je weet wat het beste aanslaat bij je lezers.

Zo kun je bijvoorbeeld informeren over een product dat al gekocht is en gelijk vertellen over een gerelateerd product en waarom ze goed samengaan.

Zoiets heb je zelf vast ook al wel eens meegemaakt als je iets kocht bij Amazon of dichterbij bij Bol.com. Je krijgt altijd aanbevelingen binnen jouw interessegebied, gebaseerd op het product wat je bekijkt, maar ook gebaseerd op jouw surfgedrag op hun website. Natuurlijk duurt het heel even om de juiste trends te vinden, maar als je het eenmaal voor elkaar hebt is het een heel natuurlijk en krachtig proces.

2. Houd je klanten aangesloten

Loyale klanten fungeren als ambassadeurs voor jouw bedrijf. Als je ze een constante stroom van waardevolle en deelbare informatie voert, kun je jouw bereik significant vergroten. Deze klanten praten nu waarschijnlijk al over je op sociale media. Grote kans dat ze nu ook al links sturen naar hun contacten. Het verschil is dat de informatie die ze nu sturen niet door jou is gemaakt en al helemaal niet met dat doeleinde. Je hebt dus geen controle op de informatie die gedeeld wordt, waarschijnlijk is het niet makkelijk leesbaar en deelbaar én je kunt het niet meten, dus weet je het effect niet.

Jouw ambassadeurs moet nu zelf zoeken en soms hard werken om iets deelbaars te vinden. Inbound marketing betekent onder andere dat je jouw informatie deelbaar maakt, zodat jouw klanten nog maar op één knop hoeven te drukken om de informatie die jij gedeeld wilt hebben te verspreiden op diverse sociale netwerken en via de e-mail. Dat betekent dat de door jouw gekozen en samengestelde juiste informatie wordt gezien, door mensen die de persoon vertrouwen die het deelt.

3. Maak gebruik van je beste ambassadeurs

Misschien vanzelfsprekend, maar aangezien jouw beste klanten al enthousiast zijn over je, zullen ze ook positiever kijken naar andere dingen die je voor ze kunt doen. Zorg dat jouw beste klanten elke email krijgen waarin jij iets nieuws deelt.

Sterker nog, maak een aparte lijst van je beste klanten en vraag ze gelijk om feedback over bepaalde producten en diensten. Je zult zien dat hun betrokkenheid alleen maar groter wordt.

4. Verdeel en heers

Je kent je beste klanten bij naam en gaat wellicht in sommige gevallen zelfs op een meer persoonlijke basis met ze om. Afhankelijk van de focus van je bedrijf, heb je misschien wel heel veel van dit soort klanten, allemaal even belangrijk en waardevol. Grote kans dat je een lijst hebt van deze bedrijven. Op papier of in een spreadsheet. Een inbound marketing platform, zoals Hubspot, maakt het mogelijk die lijst te digitaliseren en op meer en betere manieren toepasbaar te maken.

Met toepasbaar, bedoel ik dat je specifieke informatie kunt ontwikkelen die alleen ontsloten wordt aan jouw beste klanten, waardoor je ze verder en beter kunt opleiden over jouw productportfolio en jouw bedrijf.

Ook het versturen van deze informatie vindt geautomatiseerd plaats, zodat jij niet meer een hele serie handelingen hoeft uit te voeren voor elke nieuwe email. Je kunt jouw klanten zelfs nog verder segmenteren naar aanleiding van hun gedrag op jouw website. Dit stelt je in staat om hun ervaring met jouw organisatie nog verder te personaliseren.

5. Volgen en bijsturen

Als je je een beetje verdiept hebt in inbound marketing, weet je dat het volgen van de activiteit op jouw website en het verzamelen van data een essentieel onderdeel is van deze benadering.

Je kunt waarschijnlijk prima aanvoelen waar je klanten in geïnteresseerd zijn, maar zonder inbound marketing software, kun je niet zien wat jouw klanten doen op je site. Inbound marketing software stelt je in staat om te zien welke pagina’s je klanten bezoeken en wat ze downloaden van je site. Je hoeft niet eerst contact met ze te zoeken om het aan ze te vragen of ze te storen op momenten dat het niet uitkomt. En als je klanten ook actief zijn op social media kun je zelfs zien wat ze over jouw bedrijf zeggen en eventueel reageren als er iets negatiefs gaande is.

Het mag inmiddels duidelijk zijn dat inbound marketing een krachtig middel is om loyale klanten loyaal te houden en niet alleen bedoeld is om nieuwe klanten te werven. Als het je lukt om inbound marketing goed te implementeren in jouw bedrijf en je bestaande klanten als lezers aan je te binden, ga je zeker over de gehele breedte van je producten en diensten meer verkopen.