INBOUNDMARKETINGCOMPANYLOGO-500-200.png
Ë
By Thies Kuijlman • mei 4, 2017

5 redenen waarom inbound marketing voor maakbedrijven belangrijk is.

We zitten weer in de periode waar marketeers en accountmanagers plannen maken voor het komende jaar. Meestal gaan de gedachten uit naar wat er anders zou moeten om de pijplijn te vullen en meer klanten en projecten binnen te halen.

Veel maakbedrijven zijn nog vrij conservatief als het gaat over hun online activiteiten. Ze wijten dit aan hun kleine markten en menen dat de bereikbaarheid van hun contacten niet online zou moeten gaan. Dit terwijl veel maakbedrijven, bijvoorbeeld machinefabrieken, juist bij uitstek voordeel kunnen halen uit inbound marketing. Eerder al schreef ik een blog over welke soorten bedrijven voordeel hebben van inbound marketing.

Voor de meeste maakbedrijven is anno 2016 de website wel iets om aandacht aan te besteden. Is het dit jaar nog niet gebeurd, staat het voor 2017 wel op de planning. Ik zou jou als marketeer uit willen dagen om van de website meer te maken dan een online brochure en na te denken over het inzetten van de website als commercieel platform. Of eigenlijk als een digitale binnendienstmedewerker.

Als je nu toch een website bouwt, zorg dan in ieder geval dat je het juiste platform gebruikt, zodat je data en inzichten kunt vergaren die je nooit eerder gehad hebt. Wij gebruiken daar Hubspot voor en hebben dat vanzelfsprekend als uitgangspunt genomen.

Onderstaand de 5 redenen waar bedrijven die de stap inmiddels gemaakt hebben, het meest enthousiast over zijn:

Real-time informatie over leads – Zodra een bezoeker via de website converteert, bijvoorbeeld door een formulier in te vullen, krijgt de accountmanager een notificatie. Dit is een contact om op te volgen.

Je kunt kiezen voor een directe opvolging via e-mail en het ijzer smeden als het heet is. De accountmanager kan ook kiezen om een meer persoonlijke mail te sturen of op te bellen.

Prospect profielen – Met het Hubspot platform kun je zien wie je website bezoekt. Niet iedereen converteert, maar mensen van elke bezoeker wordt een profiel opgebouwd. Daarmee ben je beter in staat de juiste informatie te verschaffen en als jouw informatie de moeite waard is, komen ze zeker terecht op je mailinglijst. Je mailinglijst heeft waarde op zich. Die geeft je toegang tot potentiële omzet. Bij bestaande klanten en bij nieuwe organisaties, maar daarover in een andere blog meer.

Rapportages over bronnen en kanalen – HubSpot meet hoe klanten en prospects jouw website vinden (social media, doorverwijzingen van andere sites, Google, etc.). Dit maakt het mogelijk je uitingen specifieker te maken en je communicatie per kanaal te optimaliseren. Je hoeft niet meer te gokken waar je de meeste tijd in moet stoppen.

Conversie informatie – Het dashboard en de rapportages in Hubspot brengen de effectiviteit van iedere actie in kaart. Je kunt zien wat werkt en wat niet en daar eenvoudig op bijsturen.

Opwarmen van leads, ook wel lead nurturing – Je kunt in Hubspot campagnes en uitingen automatiseren. De combinatie van informatie zorgt dat een nieuwe organisatie, automatisch informatie krijgt die relevant is voor elk nieuw contact van jouw bedrijf. Bestaande klanten die door hun online gedrag aangeven interesse te hebben in bijvoorbeeld aangrenzende producten, worden daar automatisch over geïnformeerd. Het helpt je om meer te verkopen aan bestaande klanten, omdat je ze de juiste informatie geeft, over het juiste onderwerp op het juiste moment.

Oftewel, als jij op dit moment nadenkt over 2017 en je afvraagt wat je kunt doen dat zowel vernieuwend is, als effectief, dan kan inbound marketing niet ontbreken.