INBOUNDMARKETINGCOMPANYLOGO-500-200.png
Ë
By Thies Kuijlman • december 4, 2017

Antwoorden op 7 vragen van de directie over inbound marketing ROI

In de waan van de dag neigen we vaak niet verder te kijken dan de directe wereld om ons heen. Als marketeer is dat vaak een wereld van e-mails, social media, websites, landing pages, bezoekers en clicks. Groot is dan ook de verbazing, als collega’s uit de directie totaal niet aan kunnen slaan op positieve ontwikkelingen die in onze wereld plaatsvinden. Groter nog is de frustratie als we daardoor niet de budgetten kunnen krijgen om de professionele afdeling te bouwen die we eigenlijk graag willen. 

Een kleine verschuiving van je perspectief en eenvoudige antwoorden vanuit de wereld van je toehoorder kunnen in dat soort gevallen wonderen doen.

Onderstaand enkele vragen die we vaak horen vanuit de directie rondom inbound marketing en marketing automation. De bijbehorende antwoorden kun je naar eigen inzicht toepassen binnen je eigen organisatie. Hopelijk ben je daarmee in staat weer een stapje in de goede richting te zetten.

Waarom zouden we iets doen met inbound marketing en waarom nu?

Met inbound marketing, bouw je eigenlijk een automatische leadmachine. We ontwikkelen informatieproducten die je kunt zien als activa voor je bedrijf. Deze activa blijven waarde (lees: leads) genereren zonder extra investering. Het werkt een beetje zoals samengestelde interest. Hoewel het langer duurt om waarde te genereren dan met PPC, komt de ROI van inbound marketing keer op keer hoger uit. Net als met fysieke activa, duurt het even om ze te bouwen. Hoe langer je wacht, hoe langer het duurt om je return te zien. 

Als PPC werkt, waarom zouden we dan iets anders doen?

PPC is een belangrijk onderdeel van onze marketingmix. We willen echter vermijden dat we er te afhankelijk van worden. PPC is geen investering, het zijn kosten. PPC is in veel gevallen erg volatiel, afhankelijk van de vraag en het aanbod op bepaalde zoekwoorden bijvoorbeeld. Als de vraag toeneemt betalen we hetzelfde voor minder leads of betalen we meer voor hetzelfde aantal leads. Als we stoppen met betalen voor PPC, ontvangen we geen leads meer. Hoe meer activa we bouwen met onze inbound marketingstrategie, hoe makkelijker we eventuele budgettekorten kunnen incasseren, zonder af te doen aan onze leadmachine.

Hoe betrouwbaar is inbound marketing?

We kunnen inmiddels spreken van een volwassen methodiek. Het systeem werkt. Het kost alleen tijd om content, processen en workflows te maken en in te richten. Hoe meer data we hebben, hoe beter we in staat zijn om consistente resultaten te boeken op basis van die data.

Hoe voorspelbaar is een inbound marketing strategie? Welke ROI kunnen we verwachten?

We hebben een Inbound Marketing ROI calculator, gebaseerd op een jaarlijks rapport van MIT’s Sloan School of Business. Het berekent de potentiële groeiratio na een jaar inbound marketing. Het is natuurlijk het beste om met eigen data te werken van minimaal 6 maanden. Op basis van onze eigen content, activa, processen en workflows, kunnen we uiteraard de beste conclusies trekken over ROI, wervingskosten, bezoekers, conversies, leads en kosten per lead. We zullen niet met 100% zekerheid kunnen zeggen wat een enkele blog oplevert, maar we weten wel de maandelijkse gemiddelden. We kunnen de relatie leggen tussen het aantal blogs dat we per maand schrijven en het aantal leads wat we zullen genereren.

Kunnen we eerst testen?

Je kunt de onderliggende software 30 dagen gratis proberen. De vraag is echter welk resultaat je beoogt. De echte return duurt langer dan 30 dagen tenslotte. Je kunt zonder software ook losse onderdelen testen en inrichten, maar je zult bij lange na niet de resultaten halen die mogelijk zijn. Je mist simpelweg de tijd en middelen om een samenhangende strategie uit te rollen, processen te stroomlijnen en echte resultaten neer te zetten. Echte resultaten vragen uiteindelijk een echt commitment.

Kunnen we überhaupt genoeg interessante content ontwikkelen voor onze doelgroep?

Er bestaat geen branche die saai is voor de mensen die in de branche werken. Of onze branche nu groeit, volwassen is of de concurrentie moordend, er is altijd iets om over te schrijven. Uiteindelijk gaat het juist niet over onze producten en diensten. We schrijven over uitdagingen en doelstellingen waar klanten in onze branche mee te maken hebben. We praten over trends, innovaties en nieuwe ideeën. We publiceren opiniestukken waarin de passie uitblinkt van ons bedrijf. We kunnen interviews houden met experts of recensies schrijven over informatie van andere organisaties. De mogelijkheden zijn bijna onbegrensd waar het gaat om het ontwikkelen van content die interessant is voor onze klanten.

Hoe lang duurt het voordat we de eerste inbound marketing ROI zien?

In de regel is er minimaal 6 maanden nodig om significante resultaten te kunnen tonen. Iets langer nog voor betrouwbare en voorspelbare data die je met vertrouwen kunt gebruiken om toekomstig resultaat te voorspellen.

De sleutel tot support voor inbound marketing

De directeur kan je grootste fan worden, als je in zijn eigen taal uitlegt wat inbound marketing is. Wees geduldig, transparant en leg uit hoe alles werkt en in elkaar grijpt. Uiteindelijk wil elke directeur het beste voor de organisatie met de beste resultaten.

inbound marketing roi calculator cta