INBOUNDMARKETINGCOMPANYLOGO-500-200.png
Ë
By Thies Kuijlman • mei 4, 2017

B2B Marketing: Facebook of Linkedin?

b2b-marketing-facebook-vs-linkedinRuim een jaar geleden werd ik gevraagd om voor een consultancy organisatie online B2B Marketing te implementeren. Destijds was er een sterk verouderde website, geen blog en geen social media presence. Bij online B2B Marketing mag social media presence niet ontbreken. Maar wil het niet al te tijdrovend zijn, zul je moeten kiezen voor het juiste platform en niet koste wat het kost je aandacht over alle social media willen verdelen.

Daarom laat ik je in deze blog zien hoe je een weloverwogen keuze kunt maken tussen Facebook en Linkedin voor jouw online B2B Marketing.

Wie wil je bereiken via social media?

Al het begin bij inbound marketing, start bij je buyer persona's. Een persona is een semi-fictieve weergave van je ideale klant, waarvan je alle "ins en outs" kent.

Misschien een open deur, maar gewoon een simpele doelgroepbepaling dus. Bij B2B Marketing is jouw persona dus altijd iemand in een bepaalde functie of een bepaald functieniveau.

Waar wil jouw persona bereikt worden?

Inbound marketing gaat uit van permission based marketing. Dat betekent dus dat jouw potentiële klant je toestemming geeft om aan hem te marketen. En dat doet hij omdat je hem de informatie geeft die hij wil hebben op het moment dat hij er behoefte aan heeft, via het medium waar hij er behoefte aan heeft en in de vorm waarin hij er behoefte aan heeft.

Welnu. Vrijwel iedereen heeft Facebook tegenwoordig. Maar de mensen die ik wilde bereiken voor de betreffende consultancy organisatie, waren in de regel business unit directeuren van grote financiële instelilngen. De mensen die ik daar sprak gaven aan wel een facebook account te hebben, maar die eigenlijk zelden of nooit te bekijken en als ze dat wel doen, dan is het vooral voor korte interactie met directe familie of vrienden.

Ook voor The Inbound Marketing Company heb ik een hele serie persona interviews gedaan. Zowel met marketing managers, als met commercieel directeuren. Het gaat hier om B2B bedrijven tussen 20 en 200 mensen.

Ook nu had vrijwel iedereen facebook, maar geen van de commercieel dircteuren wenste daar enige vorm van zakelijke interactie. De marketing managers hadden er minder bezwaar tegen, maar gaven aan toch voornamelijk Linkedin te gebruiken voor de consumptie zakelijke content.

Je begrijpt dat ik heb gekozen om met name Linkedin te voeden met content en de consultants vooral in Linkedin groepen interactie te laten zoeken. Dan heb ik tenslotte de meeste kans dat ik op een gewenste manier interactie heb met mijn ideale klant.

Oftewel, alles wat met zakelijke interactie te maken heeft wijst voor nu eigenlijk naar Linkedin.

De cijfers zeggen dat je naar Facebook moet

BOP design maakte een tijdje geleden onderstaande infographic (klik op de infographic voor de volledige grootte). Grappig genoeg zeggen zij juist dat je naar Facebook moet. En waarom? Omdat business professionals hun zakelijke modus niet plotseling uitzetten als ze op Facebook zitten. Volgens de cijfers:

  • Heeft Facebook 3x zoveel gebruikers als Linkedin
  • Zitten die gebruikers ruim 160x meer minuten op Facebook dan op Linkedin
  • En zitten 2x zoveel mensen in de leeftijdsgroep 35+ op Facebook als op Linkedin

Facebook wordt gebruikt voor uiteenlopende doelen volgens btobonline.com. In aflopende volgorde:

  • Thought Leadership: 59.8%
  • Leadgeneratie: 48.9%
  • Klantenservice en feedback: 45.7%
  • Adverteren: 34.7%

infographic-B2B-Facebook-Linkedin

 

Indrukwekkende cijfers in het voordeel van Facebook zou je zeggen. Toch hebben de cijfers mij nog niet van mijn voorkeur van Linkedin afgebracht. Dat heeft vooral te maken met het feit dat ik uiteindelijk toch meer vertrouw op mijn directe ervaring.

Ik heb onder B2B MKB organisaties nog weinig bedrijven gezien die meer likes hadden op Facebook, dan volgers op Linkedin. Ook de blogs zie ik vaker gedeeld worden op Linkedin en Twitter dan op Facebook.

Ik kan me helemaal vinden in de stelling dat het businessdenken niet stopt op het moment dat je Facebook opent. Maar gezien de successen die ik op Facebook zie, komt het voor mij dan vooral neer op de factor tijd.

Focus: hoeveel tijd heb je?

Ondanks alles moeten we Facebook zeker niet uitvlakken. Uiteindelijk heb je niemand opgelegd om je op een van beide platformen te liken of te volgen. Zolang ze niet op de like button klikken, komt jouw content ook niet voorbij op hun tijdlijn. Maar als je eenmaal kiest voor een social media platform moet er ook wel content op komen. Doe je dat niet, zit je met een lege pagina en dat is een beetje hetzelfde als gezellig met je partner uit eten gaan in een restaurant waar niemand anders zit. Dan loop je toch ook door?

Heb jij een groter marketing team of een dedicated social media marketeer zou ik zeker zorgen dat je op alle social media platformen aanwezig bent. Zorg dan wel dat je op ieder platform de informatie aanbiedt in de vorm die past bij het platform en hoe jouw persona het platform gebruikt. Voor Facebook betekent dat vaak dat je content toch een meer persoonlijke inslag zal moeten hebben en iets meer aan zal moeten sluiten bij het privéleven van jouw persona. Bovendien is Facebook bij uitstek een visueel platform, dus gebruik ook veel plaatjes bij je content. Het kan ook een uitstekend medium zijn om de relatie met je bestaande klanten online te optimaliseren. En het is een uitstekend medium voor customer service. In de praktijk zie ik dit vaak toch voor wat grotere organisaties weggelegd. Meestal vanaf ongeveer 100 medewerkers.

Heb je niet de tijd om alle platformen van goede content te voorzien, dan kun je beter kiezen voor het meest treffende platform en in mijn ervaring is dat voor Nederlandse B2B organisaties vaak toch nog steeds Linkedin.

De keuze voor het platform is dus voor ieder bedrijf anders en volledig gestoeld op het ontwikkelen van de juiste persona. Mocht je hier verder vragen over hebben, voel je vrij om ze te stellen in het commentaarveld hieronder. Veel succes bij de keuze van je social media platform!

Image courtesy of David Castillo Dominici

  ebook-buyer-persona