INBOUNDMARKETINGCOMPANYLOGO-500-200.png
Ë
By Thies Kuijlman • mei 4, 2017

Hoe kun je een succesvolle contentstrategie ontwikkelen?

hoe-kun-je-een-succesvolle-contentstrategie-ontwikkelenHet creëren van relevante, waardevolle gratis content kan soms een lastig en ontmoedigend proces zijn. Je bent soms uren aan het zwoegen om iets te ontwikkelen waarvan je denkt dat het super content is. Om uiteindelijk weinig tot geen interactie, bezoekers op je website of gekwalificeerde leads te krijgen. Als klap op de vuurpijl moet je dit ook nog eens uitleggen aan je leidinggevende en met goede argumenten komen dat het in de toekomst beter zal gaan. Daar word niemand vrolijk van!

Zou het, met al die noeste arbeid en zwoegen om elke keer weer goede content te ontwikkelen, niet heerlijk zijn als iemand je zou kunnen voorzien van een overzichtelijk en makkelijk stappenplan voor het ontwikkelen van een succesvolle contentstrategie? Een strategie die er voor zorgt dat je met je content wel veel interactie en bezoekers op je website krijgt? En gekwalificeerde leads, nieuwe klanten en complimenten van je leidinggevende?

En dat is nou precies wat ik je wil aanreiken met deze blog. Een makkelijk stappenplan die alle stappen doorloopt over hoe je een succesvolle contentstrategie kunt opzetten en alle zaken waar je als marketeer op moet letten.

 

Hoe moet je een succesvolle contentstrategie ontwikkelen

Stap 1: Activeer zoveel mogelijk belanghebbenden

Iedere succesvolle contentstrategie begint met het mee krijgen van mensen binnen de organisatie in jouw visie, die mensen die jou de middelen en budget kunnen geven om jouw plannen succesvol te kunnen realiseren.

Bij middelen kun je denken aan collega's die binnen de organisatie veel contact hebben met klanten. Die kunnen je voorzien van hun ervaringen en kennis m.b.t. het genereren van relevante, waardevolle gratis content. Zij hebben tenslotte veel contact met de klanten en weten wat deze belangrijk vinden, wat hun uitdagingen zijn en waar ze naar op zoek zijn. Deze informatie kan erg waardevol zijn als je content gaat ontwikkelen.

Het is erg belangrijk om deze collega's mee te krijgen in jouw visie. Om dit te realiseren zal je met goede argumenten moeten komen. Vertel welke problemen en uitdagingen je gaat oplossen.

Geef in een kort overzicht de grootste uitdagingen aan die er met jouw content marketing plan worden opgelost. Hou het kort en overzichtelijk. Beperk jezelf tot de grootste uitdagingen zodat het overzichtelijk en makkelijk te berijpen is. Zo zien ze snel de toegevoegde waarde van jouw aanpak en zullen ze sneller meedoen. 

Je kunt hier ook meer over lezen in eerdere blogs, zoals "waarom zou je een contentstrategie ontwikkelen" of "10 Keiharde Feiten Voor Het Ontwikkelen Van Een Goede Contentstrategie"

Stap 2: Ontwikkel een succesvolle contentstrategie

Uit een benchmark van Hubspot (driving content marketing success), blijkt dat 56% van de ondervraagden aan contentmarketing doet zonder een contentstrategie te volgen. Dan is het niet raar dat sommigen worstelen met het creëren van goede content. Met een contentstrategie die rekening houdt met de grootste uitdagingen, zakelijke doelstellingen en eindresultaten zul je  op de lange termijn veel succesvoller zijn.

Bij het ontwikkelen van een contentstrategie moet je:

1) de buyer personas als uitgangspunt nemen.

Alle content die je ontwikkelt, is gebaseerd op de verschillende buyer personas die je hebt opgesteld. Dit zorgt ervoor dat je volledig gefocust bent op degenenen waar je de content voor ontwikkeld. Hou altijd de doelstellingen en uitdagingen van je buyer persona in het oog en adresseer deze in de verschillende niveau's van hun beslissings fases.

Hier een voorbeeld van een buyer persona. Marketing Mark. Zoals je ziet gaat het hier om belangrijke informatie zoals zijn belangrijkste doelen en uitdagingen. We gebruiken deze persona om content te kunnen genereren die relevant is voor Mark op ieder niveau van zijn beslissingsfases.

Persona-Marketing-Mark

2) Begrijpen waar de content hiaten zitten in de verschillende beslissingsfases.

Zorg ervoor dat je weet waar hiaten in je content zitten, ten opzichte van de verschillende beslissingsfases van je buyer persona's. Om hier achter te komen moet je jezelf afvragen of jouw buyer persona alle informatie tot zijn beschikking heeft die hij nodigt heeft op ieder punt van de verschillende beslissingsfases.

3) Bedenk content onderwerpen en stel een contentkalender op.

Als je eenmaal je buyer personas hebt opgesteld en je weet welke content je niet hoeft te ontwikkelen wordt het makkelijker om het beslissingsproces nog beter te begrijpen. Dit is het moment dat je wilt gaan brainstormen met de betrokken collega's om de content hiaten te kunnen gaan opvullen die er nog zijn.

Naarmate je meer en meer inzicht krijgt in je buyer persona word het steeds makkelijker om relavante, waardevolle gratis content te ontwikkelen. Om het je nog makkelijker te maken hebben we een content mapping template voor je ontwikkeld waar je dit stapsgewijs mee kunt doen.

Wat soms nog wel eens een uitdaging kan zijn en waar je goed op moet letten is het opzetten van een constante stroom van publicaties van je content. Iedere succesvolle contentstrategie heeft een contentkalender die voor iedereen binnen de organisatie inzichtelijk is welke content er wanneer word gepubliceerd.

Zo is iedereen op de hoogte van de content die er gepubliceerd word en kun je gezamelijk als één front naar buiten toe treden.

Stap 3: Bepaal je contentkalender.

Eén van de grootste verschuivingen binnen marketing vandaag de dag is de mindset van de marketeer. Deze verschuift steeds meer van een traditionele marketeer naar die van een uitgever. Marketeers zijn van origine gewend om te denken in snelle winsten. Dat is waarom ze vaak gebruik maken van betaalde media. Je weet hoeveel je moet investeren en je kunt vaak redelijk goed inschatten hoeveel leads dat gaat opleveren. Het is voorspelbaar en meetbaar.

De overgang naar een uitgevers mindset of contentkalender betekent dat je op voorhand meer moet investeren in content die op de langere termijn veel meer resultaat zal hebben dan de bekende betaalde media. Waardevolle content stijgt in de loop van de tijd in waarde. Bij een goede contentstrategie zul je zien dat oudere content vaak meer leads en klanten genereert dan de content die je deze maand hebt gepubliceerd.

Veel organisaties beginnen niet met publiceren, omdat ze zichzelf wijsmaken dat ze niet genoeg mankracht hebben om de content te realiseren. In feite zou een content team van één persoon al heel erg succesvol kunnen zijn, mits deze content op een effectieve manier weet te ontwikkelen en publiceren. Om dit te bereiken moet je:

1) Nadenken over het hergebruik van content.

De gemiddelde klant vandaag de dag, komt via verschillende kanalen met jouw bedrijf in contact. Bij het ontwikkelen van nieuwe content moet je altijd nadenken over hoe je deze content kunt hergebruiken in een ander format of kanaal. Zo kan je bijvoorbeeld een fantastisch mooi ebook samenstellen door een serie blogs te bundelen.

2) Zorg ervoor dat de kwaliteit van je content altijd uitstekend blijft.

Of je nou iedere dag of iedere week content ontwikkeld, de kwaliteit ervan zou altijd uitstekend moeten zijn als je wilt dat het op de lange termijn ook iets oplevert.

Om de kwaliteit te kunnen blijven waarborgen is het handig om een content checklist te gebruiken. Met deze checklist kan je snel en makkelijk je content controleren of de kwaliteit hoog genoeg is, ook kun je de checklist gebruiken om je collega's te leren wat er voor nodig is om kwalitatieve content te genereren.

Stage 4: Promoot vroeg en veel

Waar voorheen voor de meeste marketeers de grootste uitdaging lag op het ontwikkelen van de juiste content, verschuift die vraag steeds meer naar hoe je die content bij de juiste persoon terecht laat komen. De oplossing voor marketeers is om het aantal kanalen dat ze gebruiken te vergroten (blogs, email, social media) en om het aantal mensen dat ze kunnen bereiken te vergroten via die kanalen.

Het promoten van je content is een essentieel onderdeel van contentmarketing en het zou dan ook veel aandacht moeten krijgen tijdens de planningsfase.

Om er een expert in te worden, moet je:

1) Content een belangrijk onderdeel maken van het planningsproces.

Als een team een campagne ontwikkelt, zouden ze net zoveel tijd en aandacht moeten steken in het promoten van hun content als dat ze steken in het ontwikkelen van de campagne zelf. Je wilt toch weten voor wie je content aan het ontwikkelen bent en hoe je deze het beste bij hen onder de aandacht krijgt.

2) Zorg ervoor dat je iemand met promotie talent in je team hebt.

Het promoten van content bij de juiste mensen is geen gemakkelijke opgave. Uiteindelijk zal het ontwikkelen van de die vaardigheid het verschil gaan maken tussen bedrijven die blijven investeren in hun content en bedrijven die veel moeite zullen hebben om profijt te hebben van hun inspanningen.

Hoe gaat het nu met jouw contenstrategie? Wat zijn je plannen voor de komende tijd? Laat het weten on het commentaarveld hieronder.

Ondertussen kun je alvast de eerste stappen zetten met onderstaand buyer persona template. Veel succes!

ebook-buyer-persona