INBOUNDMARKETINGCOMPANYLOGO-500-200.png
Ë
By Thies Kuijlman • mei 4, 2017

Wat is Inbound Marketing?

inbound-marketing-netwerkenZe zijn er.
Mensen die denken dat je een bedrijf op de kaart kunt zetten zonder marketing. Gewoon met netwerken enzo. En weet je wat het mooiste is? Ze hebben vaak nog gelijk ook. Voor even...

Maar netwerken drogen een keer op en wat dan? Dan heb je iets nodig waarmee je een constante aanwas van nieuwe leads genereert. En waarmee je jouw bedrijf voor een grote groep onbekende mensen op de kaart zet.

Die methode heet inbound marketing.

Inbound marketing als antwoord op een veranderde wereld

In 2004 werd inbound marketing als methode ontwikkeld. Het was het gevolg van een simpele observatie: de manier waarop mensen leven, werken, winkelen en kopen was veranderd, maar bedrijven veranderden niet mee. Er was dus een mismatch ontstaan tussen hoe bedrijven hun producten en diensten verkochten en hoe de afnemer die daadwerkelijk wilde kopen.

Traditionele marketingstrategieën zoals congressen, direct mail en koud bellen worden steeds minder effectief. Klanten lijken een natuurlijke blokkade te hebben opgeworpen tegen dergelijke interrupties. En op zich logisch als je bedenkt dat je per dag aan meer dan 3000 outbound interrupties wordt blootgesteld.

Aan de andere kant zien we dat een simpele blogger miljoenen bezoekers kan aantrekken naar zijn website. Hoe kan het dat iemand zonder budget veel meer aandacht en interesse kan krijgen dan bedrijven met professionele marketingteams en grote budgetten? Dat komt omdat mensen het zat zijn om lastig gevallen te worden met uitingen die niet relevant zijn. Mensen willen geholpen worden.

De wereld is veranderd, maar veel bedrijven proberen nog steeds zaken te doen zoals dat ging in de jaren '90.

In tegenstelling tot traditionele marketingmethoden waar je berichten de wereld in "pushed" is inbound marketing erop gericht mensen naar je toe te trekken door relevante informatie te delen, content te ontwikkelen waar mensen iets aan hebben en uiteindelijk gewoon behulpzaam te zijn.

Inbound marketing als methode

Ok. Mooi verhaal, maar hoe doen we dat dan in de praktijk?

De methode bestaat uit 4 fases:

In feite werk je op deze manier aan een cyclus die zichzelf in stand houdt. Die constante aanwas van leads weet je nog?

Je trekt vreemdelingen naar je website. Je converteert websitebezoekers in leads. De leads worden klanten en in het ultieme geval worden je klanten je ambassadeurs. Die ambassadeurs zorgen op hun beurt weer voor nieuwe vreemdelingen en dat maakt de cirkel weer rond.

Het ziet er in de praktijk zo uit:

de-perfecte-marketingstrategie

Vreemdelingen aantrekken

Je wilt mensen aantrekken die in potentie leads kunnen worden. Trek jouw ideale klant (ook wel buyer persona) aan door content te ontwikkelen die waardevol voor ze is en makkelijk te vinden.

Bezoekers in leads converteren

Als je eenmaal bezoekers hebt op je website, is de volgende stap om die bezoekers te converteren in leads door hun contactinformatie te vergaren. Om deze waardevolle informatie te krijgen, moet je iets terug geven, bijvoorbeeld een ebook.

Leads converteren in klanten met lead nurturing

Als je de juiste bezoekers hebt aangetrokken en de juiste leads hebt geconverteerd, moet je deze leads veranderen in klanten met gerichte, geautomatiseerde email nurturing en contact via social media.

Verander klanten in ambassadeurs

Gebruik context en personalisatie om gerichte boodschappen te sturen. Zoek contact, verras en (hopelijk) “upsell” jouw klanten in blije ambassadeurs van jouw bedrijf.

Ik hoop dat je antwoord hebt gekregen op je vraag. Als je meer wilt weten, vraag het dan via een comment en ik leg het graag verder aan je uit.

image credit: flickr.com/zentyal

ebook-buyer-persona